Page 11 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 11
1. Zagadnienia wprowadzające
Jednym z wielu problemów polskiej edukacji (w szczególności na II etapie kształcenia) jest niski,
i obniżający się w ostatnich kilkunastu lat, poziom umiejętności uczniów w zakresie praktycznego
zastosowania wiedzy z tzw. przedmiotów ścisłych. Wskazuje na to wiele badań krajowych (raporty
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej) i międzynarodowych (np. badania PISA – Program
Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów - prowadzone w krajach OECD – Organizacji
Współpracy Gospodarczej i Rozwoju). Ministerstwo Edukacji Narodowej, chcąc przeciwdziałać temu
zjawisku w ramach realizacji priorytetu III Wysoka Jakość Oświaty, zaproponowało poprzez swoją
instytucję – Ośrodek Rozwoju Edukacji - konkurs nr 2/POKL/3.3.4/2011 pod nazwą „Opracowanie
i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów, materiałów dydaktycznych, metod kształcenia
dotyczących m.in. kształcenia w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych i technicznych oraz
przedsiębiorczości”. W rozumieniu dokumentacji konkursowej innowacyjne programy nauczania to:
programy, w ramach których zajęcia realizowane są z wykorzystaniem technologii informacyjno-
komunikacyjnych,
programy, w których zajęcia realizowane są w formule interdyscyplinarnej, rozumianej jako łączenie
ze sobą zbliżonych tematycznie treści programowych różnych przedmiotów i prowadzenie
zintegrowanego nauczania treści oraz kształtowanie umiejętności z różnych dziedzin wiedzy.
Programy i zajęcia interdyscyplinarne powinny zawierać treści z przedsiębiorczości i/lub
przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i/lub przedmiotów technicznych.
W ramach realizacji projektu pt. „Opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego programu
nauczania interdyscyplinarnego z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, informatycznych i
technicznych dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych”, który uzyskał dofinansowanie w ramach
ogłoszonego przez ORE konkursu - opracowany został program nauczania, którego innowacyjność
polega na dwóch jego cechach:
wzmocnieniu części praktycznej (ćwiczenia i eksperymenty) w kształceniu 4 przedmiotów
(matematyka, przyroda, zajęcia komputerowe i zajęcia techniczne) poprzez zastosowanie
nowoczesnych narzędzi pomiarowych,
realizacji ćwiczeń i eksperymentów w formie interdyscyplinarnej.
Z podstawy programowej wydzielone zostały treści praktyczne, dla których opracowany został
m.in. zestaw eksperymentów łączących zagadnienia z zakresu 4 wyżej wymienionych przedmiotów.
Program nauczania podzielono na dwie części: w pierwszej zajęcia teoretyczne poszczególnych
przedmiotów realizowane były odrębnie (przedmiotowo) - tak jak w dotychczasowych programach
nauczania, w drugiej zajęcia zintegrowane, a więc prowadzone ze wszystkich 4 przedmiotów razem.
Eksperymenty wzmocnione zostały przez wykorzystanie nowoczesnych narzędzi pomiarowych
integrujących pomiary wielkości fizycznych i obserwacji przyrodniczych z obliczeniami
matematycznymi i oprogramowaniem IT. Zestawy pomiarowe składały się z komputera i przekaźnika
informacji do komputera (interfejsu). Dodatkowo wykorzystywano komplet czujników pomiarowych do